piątek, Grudzień 1, 2017

04.12.2017
Golem / proj. Homework
Legenda o Golemie, sztucznym człowieku, jest jedną najstarszych z tradycji żydowskiej. Od lat przenika różne kultury i nadaje nowe sensy.Jak wiele figura sztucznego człowieka mówi o nas samych? Jak silnym jest elementem zbiorowej wyobraźni?  Czy jest projektem marzeń o dorównaniu Bogu? Golem jest figurą, która jednocześnie zwiastuje katastrofę i nadchodzące po niej oczyszczenie. Sztuczny człowiek jest lustrem, w którym przegląda się nasze człowieczeństwo i nasza pamięć. „Pozostali, sam na sam ze swoimi wspomnieniami, które - chodź tak trudno je dźwigać - pozostać musiały w nich na całe życie, często pod osłoną milczenia. W ich życiu nierzadko właśnie cień tych wspomnień pozostał najistotniejszy. Próbują wspierać się nawzajem, wspólnie szukać śladów, własnych... więcej...
04.12.2017
Golem / proj. Homework
Legenda o Golemie, sztucznym człowieku, jest jedną najstarszych z tradycji żydowskiej. Od lat przenika różne kultury i nadaje nowe sensy.Jak wiele figura sztucznego człowieka mówi o nas samych? Jak silnym jest elementem zbiorowej wyobraźni?  Czy jest projektem marzeń o dorównaniu Bogu? Golem jest figurą, która jednocześnie zwiastuje katastrofę i nadchodzące po niej oczyszczenie. Sztuczny człowiek jest lustrem, w którym przegląda się nasze człowieczeństwo i nasza pamięć. „Pozostali, sam na sam ze swoimi wspomnieniami, które - chodź tak trudno je dźwigać - pozostać musiały w nich na całe życie, często pod osłoną milczenia. W ich życiu nierzadko właśnie cień tych wspomnień pozostał najistotniejszy. Próbują wspierać się nawzajem, wspólnie szukać śladów, własnych... więcej...
08.12.2017
George and Ira Gershwin
Zakazana whisky, strzelaniny pod oknami i afery kończące się samobójstwami - wokół na parkietach króluje swing, i choć niełatwo było przeżyć kolejny dzień, panowie w smokingach, panie w wymyślnych toaletach…„George & Ira Gershwin” w reż. Jana Szurmieja to nie tylko muzyczna monografia złożona z utworów znakomitego duetu, w którym młodszy z braci był genialnym kompozytorem, a starszy wybitnym autorem tekstów. To przede wszystkim opowiedziana piosenkami niezwykle frapująca historia z życia kobiety i mężczyzny, niepotrafiących odnaleźć się w gąszczu wielkiego miasta. Utwory pochodzące z różnych musicali i opery „Porgy and Bess” są tworzywem dynamicznej opowieści, która jak każdy związek damsko-męski wiedzie od wzajemnego zauroczenia i euforii do burzliwych kłótni,... więcej...
08.12.2017
George and Ira Gershwin
Zakazana whisky, strzelaniny pod oknami i afery kończące się samobójstwami - wokół na parkietach króluje swing, i choć niełatwo było przeżyć kolejny dzień, panowie w smokingach, panie w wymyślnych toaletach…„George & Ira Gershwin” w reż. Jana Szurmieja to nie tylko muzyczna monografia złożona z utworów znakomitego duetu, w którym młodszy z braci był genialnym kompozytorem, a starszy wybitnym autorem tekstów. To przede wszystkim opowiedziana piosenkami niezwykle frapująca historia z życia kobiety i mężczyzny, niepotrafiących odnaleźć się w gąszczu wielkiego miasta. Utwory pochodzące z różnych musicali i opery „Porgy and Bess” są tworzywem dynamicznej opowieści, która jak każdy związek damsko-męski wiedzie od wzajemnego zauroczenia i euforii do burzliwych kłótni,... więcej...
14.12.2017
Ach! Odessa - Mama... / projekt plakatu: Andrzej Pągowski
Odessa była taka jak Łódź. Ziemia obiecana dla wszystkich, którzy chcieli szybko się wzbogacić. Dla kupców eksportujących ukraińską pszenicę oraz dla handlarzy i przemytników korzystających z odeskiej strefy wolnocłowej. A także dla złodziei i bandytów okradających przedstawicieli obu tych grup społecznych.To był właśnie świat Beni Krzyka, legendarnego bandyty. Świat małych, najwyżej trzypiętrowych domów, podwórek zabudowanych najdziwaczniejszymi krużgankami, balkonami i werandami połączonymi drewnianymi, skrzypiącymi schodami. Mieszało się tu wszystko. To tu Benia Krzyk zdobywał sławę, wykonując pierwsze zadania odeskiego bandiugi Froima Gracza, zanim został królem Mołdawanki, a potem całej Odessy…„Ach! Odessa-Mama…” to musical oparty na błatnych (czyli wywodzących się... więcej...
15.12.2017
W kulturze żydowskiej zimowe święta to czas rozpraszania mroku, radości. Chanuka, nazywana również świętem świateł, obchodzona jest na pamiątkę cudu, który wydarzył się w Świątyni Jerozolimskiej. W tym czasie w Palestynie rządziła grecka dynastia Seleucydów. Narzucono Żydom obcą religię, a Świątynię zbezczeszczono. W odpowiedzi na to wybuchło powstanie Machabeuszy, którzy odnieśli zwycięstwo. W Świątyni można było znowu odprawiać nabożeństwa, ale trzeba było najpierw rozpalić na nowo wieczne światło w menorze. Znaleźli nieco oliwy w pojemniczku zapieczętowanym przez arcykapłana, ale wystarczyło jej na osiem dni – tyle, ile potrzeba do przygotowania nowej czystej oliwy. Na pamiątkę tego cudownego zdarzenia przez osiem chanukowych wieczorów zapalamy światełka w... więcej...
15.12.2017
Ach! Odessa - Mama... / projekt plakatu: Andrzej Pągowski
Odessa była taka jak Łódź. Ziemia obiecana dla wszystkich, którzy chcieli szybko się wzbogacić. Dla kupców eksportujących ukraińską pszenicę oraz dla handlarzy i przemytników korzystających z odeskiej strefy wolnocłowej. A także dla złodziei i bandytów okradających przedstawicieli obu tych grup społecznych.To był właśnie świat Beni Krzyka, legendarnego bandyty. Świat małych, najwyżej trzypiętrowych domów, podwórek zabudowanych najdziwaczniejszymi krużgankami, balkonami i werandami połączonymi drewnianymi, skrzypiącymi schodami. Mieszało się tu wszystko. To tu Benia Krzyk zdobywał sławę, wykonując pierwsze zadania odeskiego bandiugi Froima Gracza, zanim został królem Mołdawanki, a potem całej Odessy…„Ach! Odessa-Mama…” to musical oparty na błatnych (czyli wywodzących się... więcej...
16.12.2017
Ach! Odessa - Mama... / projekt plakatu: Andrzej Pągowski
Odessa była taka jak Łódź. Ziemia obiecana dla wszystkich, którzy chcieli szybko się wzbogacić. Dla kupców eksportujących ukraińską pszenicę oraz dla handlarzy i przemytników korzystających z odeskiej strefy wolnocłowej. A także dla złodziei i bandytów okradających przedstawicieli obu tych grup społecznych.To był właśnie świat Beni Krzyka, legendarnego bandyty. Świat małych, najwyżej trzypiętrowych domów, podwórek zabudowanych najdziwaczniejszymi krużgankami, balkonami i werandami połączonymi drewnianymi, skrzypiącymi schodami. Mieszało się tu wszystko. To tu Benia Krzyk zdobywał sławę, wykonując pierwsze zadania odeskiego bandiugi Froima Gracza, zanim został królem Mołdawanki, a potem całej Odessy…„Ach! Odessa-Mama…” to musical oparty na błatnych (czyli wywodzących się... więcej...
17.12.2017
Ach! Odessa - Mama... / projekt plakatu: Andrzej Pągowski
Odessa była taka jak Łódź. Ziemia obiecana dla wszystkich, którzy chcieli szybko się wzbogacić. Dla kupców eksportujących ukraińską pszenicę oraz dla handlarzy i przemytników korzystających z odeskiej strefy wolnocłowej. A także dla złodziei i bandytów okradających przedstawicieli obu tych grup społecznych.To był właśnie świat Beni Krzyka, legendarnego bandyty. Świat małych, najwyżej trzypiętrowych domów, podwórek zabudowanych najdziwaczniejszymi krużgankami, balkonami i werandami połączonymi drewnianymi, skrzypiącymi schodami. Mieszało się tu wszystko. To tu Benia Krzyk zdobywał sławę, wykonując pierwsze zadania odeskiego bandiugi Froima Gracza, zanim został królem Mołdawanki, a potem całej Odessy…„Ach! Odessa-Mama…” to musical oparty na błatnych (czyli wywodzących się... więcej...
20.12.2017
Kibice / proj. Przemysław Niciejewski
Nasz projekt w Teatrze Żydowskim jest pomyślany jako realizacja w warunkach scenicznych spotkania, do którego nie dochodzi w przestrzeni publicznej: polscy Żydzi i kibice Legii Warszawa.Pracując z dwiema grupami o bardzo silnym poczuciu wspólnoty, szukamy odpowiedzi na pytania o motywy, sposoby i korzyści z tworzenia tych zbiorowych tożsamości. Przestrzeń teatralnej fikcji umożliwia „realny” dialog aktorów Teatru Żydowskiego i kibiców Legii. Ważne jest, co z tego dialogu warszawiaków przecież, kolejna, ale łącząca tożsamość, wyniknie: szukanie tego, co łączy, czy jeszcze większy antagonizm. Naszym marzeniem jest wytworzenie sytuacji porozumienia przy zachowaniu istotnych różnic, czyli szacunku, znalezienia podstawowego gruntu, na którym jest ono możliwe. Pamiętając... więcej...
21.12.2017
Kibice / proj. Przemysław Niciejewski
Nasz projekt w Teatrze Żydowskim jest pomyślany jako realizacja w warunkach scenicznych spotkania, do którego nie dochodzi w przestrzeni publicznej: polscy Żydzi i kibice Legii Warszawa.Pracując z dwiema grupami o bardzo silnym poczuciu wspólnoty, szukamy odpowiedzi na pytania o motywy, sposoby i korzyści z tworzenia tych zbiorowych tożsamości. Przestrzeń teatralnej fikcji umożliwia „realny” dialog aktorów Teatru Żydowskiego i kibiców Legii. Ważne jest, co z tego dialogu warszawiaków przecież, kolejna, ale łącząca tożsamość, wyniknie: szukanie tego, co łączy, czy jeszcze większy antagonizm. Naszym marzeniem jest wytworzenie sytuacji porozumienia przy zachowaniu istotnych różnic, czyli szacunku, znalezienia podstawowego gruntu, na którym jest ono możliwe. Pamiętając... więcej...
22.12.2017
Kibice / proj. Przemysław Niciejewski
Nasz projekt w Teatrze Żydowskim jest pomyślany jako realizacja w warunkach scenicznych spotkania, do którego nie dochodzi w przestrzeni publicznej: polscy Żydzi i kibice Legii Warszawa.Pracując z dwiema grupami o bardzo silnym poczuciu wspólnoty, szukamy odpowiedzi na pytania o motywy, sposoby i korzyści z tworzenia tych zbiorowych tożsamości. Przestrzeń teatralnej fikcji umożliwia „realny” dialog aktorów Teatru Żydowskiego i kibiców Legii. Ważne jest, co z tego dialogu warszawiaków przecież, kolejna, ale łącząca tożsamość, wyniknie: szukanie tego, co łączy, czy jeszcze większy antagonizm. Naszym marzeniem jest wytworzenie sytuacji porozumienia przy zachowaniu istotnych różnic, czyli szacunku, znalezienia podstawowego gruntu, na którym jest ono możliwe. Pamiętając... więcej...
31.12.2017
Jak w przedwojennym kabarecie
Na Sylwestra dla Naszych Widzów przygotowaliśmy przedstawienie - niespodziankę. Przedstawienie - zaskoczenie. Przedstawienie - zawrót głowy. Do obejrzenia tylko tego jednego dnia. Specjalnie dla Was wszystko, co najlepsze. Piosenki, humor, sceny z życia dwudziestolecia międzywojennego, czyli razem będziemy „Jak w przedwojennym kabarecie”. Wtedy się żyło! Wtedy się bawiło! Wtedy się śpiewało! Wtedy się tańczyło! Wtedy wszystko było możliwe! Oferujemy kieliszek szampana, przekąski i upominek od Teatru. Stary rok trzeba godnie pożegnać. Uczcić jego odejście i zrobić miejsce dla Nowego. Niech ten Nowy będzie dla nas wszystkich lepszy, radośniejszy i szczęśliwszy. I artystyczny, i teatralny, i z Teatrem Żydowskim w Warszawie – dalej gramy dla Was. Spektakl grany w... więcej...
31.12.2017
Jak w przedwojennym kabarecie
Na Sylwestra dla Naszych Widzów przygotowaliśmy przedstawienie - niespodziankę. Przedstawienie - zaskoczenie. Przedstawienie - zawrót głowy. Do obejrzenia tylko tego jednego dnia. Specjalnie dla Was wszystko, co najlepsze. Piosenki, humor, sceny z życia dwudziestolecia międzywojennego, czyli razem będziemy „Jak w przedwojennym kabarecie”. Wtedy się żyło! Wtedy się bawiło! Wtedy się śpiewało! Wtedy się tańczyło! Wtedy wszystko było możliwe! Oferujemy kieliszek szampana, przekąski i upominek od Teatru. Stary rok trzeba godnie pożegnać. Uczcić jego odejście i zrobić miejsce dla Nowego. Niech ten Nowy będzie dla nas wszystkich lepszy, radośniejszy i szczęśliwszy. I artystyczny, i teatralny, i z Teatrem Żydowskim w Warszawie – dalej gramy dla Was. Spektakl grany w... więcej...