You are here
Feluni
Production
Trzeci po „Długach” Irit Amiel w reż. Karoliny Kowalczyk i „Żydowskim psie” Ashera Kravitza w reż. Ewy Galicy dyplom reżyserski przygotowany we współpracy z Akademią Teatralną w ramach sceny debiutów „Bima” w Teatrze Żydowskim.
Ewa Platt - studentka IV roku reżyserii Akademii Teatralnej. W 2023 roku wyreżyserowała w amerykańskim Albuquerque sztukę „Pressing” Maryi Errin Jones w ramach Linnell Festival Uniwersytetu Nowego Meksyku. Była to historia amerykańskiej kobiety poruszająca tematy muzyki, popkultury, związków, seksualności, snów, natury czasu, miłości międzyrasowej i więzi rodzinnych, które sami tworzymy. Aktualnie Platt ma asystenturę u Luka Percevala w Thalia Theater w Hamburgu. W Teatrze Żydowskim właśnie rozpoczyna próby do spektaklu „Feluni” na motywach książki Ewy Kuryluk.
Reżyserka Ewa Platt o spektaklu „Feluni”:
W spektaklu Feluni, ostatniej części literackiego tryptyku rodzinnego Ewy Kuryluk poświęconego historii chorującego na schizofrenię brata Piotra opowiadam trzema najciaśniej uwikłanymi w doświadczenie tej choroby bohaterami - Ewą, Piotrem i ich matką Miją - Mijaczkiem.
Obserwację tego rodzinnego trójkąta zaczynam w punkcie wydającym się być najbardziej bezsilnym - po niedawnej śmierci ojca Karola, Ewa zostaje głównym towarzyszem i opiekunem coraz ciężej chorujących psychicznie brata i matki. Codzienność ograniczona do ścian mieszkania zostaje niemalże całkowicie odgrodzona od świata zewnętrznego – Kurylukowie stają się organizmem, w którym granice tego, co zdrowe, chore, żywe i martwe zacierają się, a rodzinne więzi zostają poddane próbie.
Realizacja Feluniego w Teatrze Żydowskim na przykładzie małej historii rodzinnej tworzy obraz traumy Holokaustu przekazywanej z pokolenia na pokolenie, która wydaje się być pozostawiona sama sobie i pozbawiona reprezentacji. Feluni to również studium kryzysu zdrowia psychicznego i choroby podglądanych z najbardziej intymnej, posiadającej wiele różnorodnych wymiarów perspektywy. Przywołując moją rozmowę z samą autorką, Feluni to przede wszystkim 'oddanie głosu ludziom małym, bez swojego miejsca na oficjalnych kartach historii'.
Opiekę artystyczną nad Sceną Bima sprawują ze strony Teatru Żydowskiego Gołda Tencer, ze strony Akademii Teatralnej Łukasz Chotkowski, zaś opiekę literacką Remigiusz Grzela.
* Fotografia pochodzi z okładki książki Ewy Kuryluk "Feluni", Wydawnictwo Literackie, 2019 rok