Jesteś tutaj
Skowyt
Spektakl
„Skowyt” Allena Ginsbera, to najdonioślejszy głos protestu amerykańskiej kontrkultury. Wydany w 1956 roku, do dzisiaj obnaża pragnienia i zaślepienia tzw. społeczeństwa konsumpcyjnego, zderzając je z często nieuświadamianą siłą sztuki. Nade wszystko to opowieść o outsiderach. Poemat, który zwiastował i zwiastuję zmianę. Odnajduje to dzisiaj w tekście Ginsberga, mającego w Polsce zwolenników i fanów, również Kamil Białaszek (znany jako raper Koza), w realizowanym w Teatrze Żydowskim dyplomie reżyserskim.
„Stopień medialnego bełkotu, dezinformacji i manipulacji stosowanej przez polityków -miliarderów doprowadziłby dzisiaj Ginsberga do szału, tak jak doprowadzały go do szału koncept wojny w Wietnamie i polityka narkotykowa CIA. Poeta wielokrotnie dowodził, że amerykańskie służby specjalne odpowiedzialne są za dystrybucję narkotyków na szeroką skalę w krajach trzeciego świata” – tłumaczy aktualność „Skowytu” reżyser Kamil Białaszek, dodając, że jego scenariusz: - „Jest próbą połączenia smutnej historii dziedzictwa kultury hipisowskiej z opowieścią o ponownym nadejściu poety w rzeczywistości faszyzujących, współczesnych Stanów Zjednoczonych. Przy pisaniu towarzyszyło mi pytanie: O czym tak naprawdę jest Skowyt? W mojej interpretacji poemat ten opowiada o niepowstrzymanym pędzie ku autodestrukcji, zarówno na poziomie światowego rządu czy całej cywilizacji, jak i z perspektywy indywiduum, próbującego odnaleźć sens istnienia i rozbijającego się o ścianę wypranej z metafizyki rzeczywistości późnego kapitalizmu”.
Kamil Białaszek ostatnio wyreżyserował w Teatrze Polskim w Poznaniu głośny spektakl „Nowy Pan Tadeusz, tylko że rapowy”.
Scena debiutów reżyserskich Bima, powołana w Teatrze Żydowskim przez Gołdę Tencer i realizowana we współpracy z warszawską Akademią Teatralną, jest głosem reżyserek i reżyserów wchodzących w zawód. Do tej pory w ramach Bimy Teatr Żydowski wystawił „Długi” wg Irit Amiel w reż. Karoliny Kowalczyk, „Żydowskiego psa” wg Ashera Kravitza w reż. Ewy Galicy, „Feluniego” wg Ewy Kuryluk w reż. Ewy Platt.
UWAGA! Niektóre miejsca siedzące mogą być zastąpione poduszkami.
Spektakl dla widzów 18+.
Spektakl zawiera treści, które mogą być trudne, niepokojące lub mogą wywołać dyskomfort u niektórych widzów, w tym:
- symulacje zażywania narkotyków i przedstawienia stanu odurzenia,
- rozmowy o samobójstwie i myślach samobójczych,
- wulgarny język,
- migające światła / światło stroboskopowe,
- głośna muzyka.
Zalecana ostrożność. Widzowie z doświadczeniem traumy, uzależnień lub kryzysów psychicznych proszeni są o świadomy wybór uczestnictwa. W razie potrzeby zachęcamy do kontaktu ze specjalistą.
- Centrum Wsparcia dla Osób w Kryzysie Psychicznym (Fundacja ITAKA)
800 702 222 (całodobowo, bezpłatnie)
www.liniawsparcia.pl
- Telefon Zaufania Uzależnienia – Krajowe Biuro ds. Przeciwdziałania Narkomanii
800 199 990 (całodobowo, bezpłatnie)
- Anonimowi Narkomani (NA)
www.narkomania.org.pl
- Telefon zaufania – Towarzystwo Przyjaciół Ludzi
22 621 35 37 (pon.–niedz., godz. 14:00–22:00)
- Pomoc psychologiczna online (m.in. czat, e-mail, konsultacje wideo):
www.pomocpsychologiczna.online