Aktualności
Jesteś tutaj
Aktualności
Koncert Nachum: Pękala/Bilińska/Rzepka/Zylberger/Łyszkiewicz
Wystąpią: Miłosz Pękala (Mitch and Mitch, Kwadrofonik) – wibrafon, syntezator, instrumenty perkusyjne, Ola Bilińska (Berjozkele, Babadag) – głos, efekty, Ola Rzepka (Alte Zachen, Drekoty) – zestaw perkusyjny, Noam Zylberberg (Mała Orkiestra Dancingowa) – fortepian, organy Vermona, toy piano, Piotr Łyszkiewicz – saksofon tenorowy, klarnet kontraltowy
Nachum to zespół, który jako punkt wyjścia do swojej twórczości wybrał kompozycje Nachuma Sternheima – żydowskiego kompozytora pochodzącego z Rzeszowa. Jego pieśni, choć obecne w repertuarze edukacyjnym i koncertowym w USA czy Izraelu, a także publikowane w licznych antologiach muzyki jidysz za granicą, w Polsce do dziś pozostają niemal nieznane. Zespół Nachum sięga po tę zapomnianą spuściznę i odczytuje ją na nowo – świeżo, twórczo i z odwagą eksperymentu.
Za opracowanie muzyczne odpowiada Miłosz Pękala – perkusista znany z formacji Kwadrofonik i Mitch & Mitch, który nadał pieśniom Sternheima awangardowy, transgatunkowy charakter, balansujący między jazzem, muzyką rozrywkową a dźwiękową abstrakcją. Całości dopełniają aranżacje Noama Zylberberga, pianisty od wielu lat mieszkającego i tworzącego w Warszawie, zafascynowanego polską muzyką popularną międzywojnia, którą aranżuje i wykonuje wraz ze swoją Małą Orkiestrą Dancingową.
Żeńska część składu to dwie charyzmatyczne artystki: Ola Bilińska, wokalistka związana z projektami Babadag, Berjozkele i Bye Bye Butterfly, ceniona za nowoczesne, pełne wyczucia interpretacje pieśni jidysz i muzyki tradycyjnej; oraz Ola Rzepka, perkusistka, pianistka i kompozytorka poruszająca się w obszarze alternatywy, współczesnej muzyki improwizowanej i eksperymentalnej, znana z zespołów Drekoty, Pogodno i Alte Zachen.
Skład koncertowy uzupełnia Piotr Łyszkiewicz – saksofonista, kompozytor i producent, którego styl łączy jazzową wrażliwość z odważnym poszukiwaniem nowych brzmień.
Nachum to muzyczny dialog między przeszłością a teraźniejszością, w którym tradycja pieśni jidysz zyskuje zupełnie nowe, nieoczywiste życie.